Laddar
Loading

Vi som är hundra

En revolutionär, en trygghetstorsk och en sanningssökare. En trio kvinnor i olika åldrar kämpar om utrymmet. De är aldrig överens. De kanske inte ens är tre.

Följ med till Jonas Hassen Khemiris oberäkneliga värld där alla är hjärntvättat, underbart, jättelyckliga.

Urpremiär: Göteborgs stadsteater den 18 september 2009.

Förstora bildspel
Enlarge slideshow
Stäng bildspel
Close slideshow
Vi som är hundra (Göteborg 2009)
Vi som är hundra (Göteborg 2009)
Vi som är hundra (Göteborg 2009)
Vi som är hundra (Göteborg 2009)
Vi som är hundra (Göteborg 2009)
Vi som är hundra (Göteborg 2009)
Vi som är hundra (Göteborg 2009)
Vi som är hundra (Göteborg 2009)
Vi som är hundra (Göteborg 2009)
Vi som är hundra (Göteborg 2009)
Vi som hundra (Oslo 2012)
Vi som hundra (Oslo 2012)
Vi som hundra (Oslo 2012)
Vi som hundra (Oslo 2012)
Vi som hundra (Oslo 2012)
Vi som hundra (Oslo 2012)
Vi som hundra (Oslo 2012)
Vi som hundra (Oslo 2012)
Vi som hundra (Oslo 2012)
Recensioner

Sverige

”Sanslös mix av smärta och humor … Livsfrågorna förvandlas till stor teater … Spelet både fjädrar och vilar i det säreget dynamiska och halsbrytande språk som Khemiri åstadkommit. Hans begåvning är av extraordionärt slag… Som få kan han trolla med språkets klichéer… Snacka om att inte teater är till för alla!” /Göteborgsposten

”Ett vrål av smärta och sorg… Det är en ursinnig teatertext… Khemiri ställer samma fråga som en gång Stig Dagerman: Hur långt är det mellan litteraturen och lidandet?” /DN

”Det är intensivt, plågsamt, vansinnigt och roligt i salig blandning.” /Svenska Dagbladet

”Fullkomligt formidabla skådespelarinsatser… En av de mest osäkrade teaterföreställningar som spelats på Göteborgs stadsteater… Bara att fixa biljett!” /Expressen

”Jag fängslas som alltid av Jonas Hassen Khemiris förmåga att gestalta och förstå människor som åtminstone teoretiskt borde befinna sig världshav ifrån honom själv… tajt och… hysteriskt kul… Jag funderar seriöst på att ta med mitt coola tonårsjag och se den igen.” /Nummer.se

”Khemiris språkdramatiska virtuositet har verkligen hamnat i rätt händer när regi, skådespelare, scenografi och musik tillåtits osäkra studioscenen… intensiv, rolig, drabbande och stark teater… Sevärt, roligt och allvarligt, en sprakande ljusglimt i det kommande höstmörkret. Det är bara att gå och se!” /Göteborgs Fria Tidning

”Mångfasetterad fullträff… Khemiri är en fantastiskt begåvad dramatiker.” /Kulturnytt i SR

”Ett starkt formspråk, ett explosivt uttryck och inte minst med ett allmänmänskligt ärende.” /Borås Tidning

”Högt tempo från början till slut…  Anna Bjelkerud, Frida Röhl och Nina Jeppsson åstadkommer varsitt imponerande kraftprov. Tajmingen är i det närmaste perfekt…” /Aftonbladet

 

UK

”Jonas Hassen Khemiri’s The Hundred We Are is a piece that eludes easy definition. It is surreal, playful and quietly devastating. It is about the multiplicity of the individual, the unreliable nature of memory, the lies that we tell ourselves in order to keep on keeping on, and the constant and lingering appeal of the road not taken.” /Post Script Journal

”Jonas Khemiri’s understated and poetic script, translated from Swedish by Frank Perry, creates a world of lost dreams, where our protagonist is crushed under the weight of suffering in the war-torn world, but equally trapped by the pressure of domestic duty that society expects from her. At times warm, at others desolate, it is provocative throughout. We’re finally left with a disturbing thought: the fear that we might betray our younger selves and miss the chance to fulfil our erstwhile dreams.” /The Upcoming

”Jonas Hassen Khemiri’s dialogue is pacey yet poignant and Jamie Harper’s direction is energetic and keeps the story moving with great pace. He uses every inch of the space creating pockets of immense claustrophobia in tight corners and under the feet of the front row. This is a lovely piece of innovative, clever and intimate theatre…a wonderful exploration of how easy it is to lose our self, our dreams and our ideals.” /LondonTheatre1

Russia

”Thematically simple and original in form, the play of a young Swedish playwright temporarily covers an entire life, and is spatially placed on the territory of the soul of a woman who decides to live her life anew. In the new incarnation there should be no compromises, boring family life, indulgence to domestic violence, dishonesty and insincerity.”

Norway

”Good new theatre.” /Dagbladet

”Trine Wiggen and the three inspired actors give beautiful, captivating expression to this strong, original text, leaving the audience in a state of quizzical thoughtfulness.” /Dagsavisen


Urpremiär på Göteborgs stadsteater den 18 september 2009.

Regi: Mellika Melani
Manus: Jonas Hassen Khemiri
Medverkande: Anna Bjelkerud, Frida, Röhl och Nina Jeppsson. Plus 23 stycken statister!

En omarbetad, förkortad version av pjäsen har producerats av Radioteatern. Stockholms stadsteaters version av pjäsen hade premiär 18 februari 2012. Pjäsen har även spelats i Norge (två versioner), Frankrike, Danmark och Tyskland (bland annat på Thaliateatern).

Pjäsen fick Hedda-priset för Årets bästa föreställning i Norge 2011.